I-a luat Tik Tok-ului mai puțin de un an pentru a-și demonstra legitimitatea și a ajunge în top 5-ul platformelor de social media, alături de „greii” categoriei – Instagram, Facebook, Snapchat și Twitter. Noroc – dacă nu-i cumva prea cinic să-i spunem „noroc” – cu carantinele la nivel global, care au convins milioane de oameni să își instaleze aplicația, majoritatea, cel mai probabil, din pură plictiseală.
Tik Tok e ca o mare familie în care dacă vrei să pui întrebări de genul „de unde ai rochia aia?”, „cum ai reușit să montezi clipul ăla așa cool?”, „cum pot învăța să fac și eu ce faci tu acolo în clip?”, creatorii sar imediat în ajutor cu explicații sub forma unor clipuri adiționale. Deschiderea față de public (un public format aproape mereu 100% din străini care nu cunosc personal autorul inițial), ajută la viralizarea conținutului – practic, un clip care are potențial de a deveni popular, poate ușor deveni viral datorită oamenilor care comentează, îl trimit mai departe, îl stitch-uiesc pentru a-și spune propria părere, și tot așa.
Tik Tok și-a câștigat, fără doar și poate, statutul de platformă legitimă, pe care poți găsi tone de informații interesante și milioane de voci creative gata să își împărtășească secretele. În timp ce am fost obligați, pentru siguranța noastră (și a tuturor de fapt), să ne petrecem o bună parte din 2020 acasă, Tik Tik a devenit un outlet pentru self-expression, un loc unde ne putem împărtăși stilul personal, unde ne putem face auzite vocile, și de unde putem primi inspirație de la alți oameni ca noi.
Un exemplu elocvent care demonstrează ce pion important este TT în plaja social media în acest moment este faptul că, într-un an în care lucrurile au mers… să-i spunem scârțâit, în industria modei,Tik Tok a devenit o pârghie de care s-au folosit atât brandurile notorii, cât și persoanele necunoscute, dar doritoare să răzbească în fashion, pentru a-și face auzite vocile.
Tik Tok & cancel culture
Recent, graphic designerul Owen Mooney @owenamoony, a publicat un Tik Tok în care acuza un designer celebru de hărțuire sexuală, detaliind pe scurt povestea, dar menținând numele designerului anonim. În scurt timp, la postarea lui au început să curgă comentarii ale unor oameni care susțineau că au pățit lucruri similare aflându-se în preajma aceluiași designer, care s-a dezvăluit a fi Alexander Wang. Scandalul a continuat pe Instagram unde două dintre conturile de tip „watchdog” care alertează publicul legat de comportamente ne-ok în industria modei (@diet_prada și @shitmodelmgmt), au publicat zeci de screenshoturi trimise de oameni (majoritatea modele masculine tinere) care îl acuzau pe designerul Alexander Wang de hărțuire sexuală, acte sexuale non-consensuale și de faptul că, aparent, are acest trademark de a oferi lumii apă amestecată cu droguri, fără ca persoanele în cauză să știe ce consumă.
Tik Tok & becoming a fashion influencer
Wisdom Kaye (@wisdm8) era la începutul anului 2020 un tip (ultra fashionable) care se filma singur în parcări goale pentru a simula că pășește pe un podium la Fashion Week. Între timp, Wisdom are la activ (în numai un an, ține minte) două materiale în Vogue în care este decretat „best dressed man on Tik Tik”, un contract cu IMG MODELS,colaborări cu branduri precum Prada, Balmain și Dior, și peste 5 milioane de followeri. Iar el este doar un exemplu.
Tik Tok & model scouting
Apropo de ce vorbeam mai sus, unele dintre cele mai mari agenții de modeling din lume sunt cu ochii pe Tik Tik – de pildă, IMG Models (în portofoliul cărora există nume sonore precum Gigi & Bella Hadid, Joan Smalls, Karlie Kloss sau Kate Moss) au declarat într-un interviu pentru Vogue, prin intermediul vice-președintelui senior, Jeni Rose, că „Tik Tok este un loc excelent pentru noi să depistăm noua generație de staruri ale lumii modelingului. Spre deosebire de alte platforme social media, o mare parte din conținut rămâne aici nefiltrat sau needitat. Asta, plus faptul că avem de-a face cu format predominant video, ne permite să ne dăm seama de personalitatea oamenilor, modul în care interacționează cu alții, interesele și valorile lor, totul în câteva secunde.”
Wisdom Kaye și Kennedy Jardine au semnat în decursul anului 2020 contracte cu IMG, în condițiile în care niciunul nu avea background profesional în modeling. Pe Tik Tok, este mai ușor ca niciodată să fii descoperit de o agenție de modeling, nemaifiind nevoie să cheltuiești bani să te duci la castinguri în vreunul dintre orașele mari din industria fashion, precum New York sau Paris, riscând să-ți epuizezi economiile doar ca să îți încerci norocul la fața locului.
Tik Tok & Fashion Week
Mai ții minte când show-urile de la Fashion Week aveau ca invitați numai presa și buyerii? Pobabil nu, pentru că, deși erau cele mai de elită evenimente din industria modei, fiind atât de exclusiviste, nu erau promovate intens. Asta s-a schimbat prin 2009, când bloggerii au început să primească invitații la show-uri – s-a ajuns, de fapt, ca într-un timp relativ scurt, numărul influencerilor invitați la show-uri să fie egal sau chiar să îl depășească pe cel al presei din domeniu, iscând un mic scandal auzit la nivel global (editorii versus influencerii – cine merită mai mult să fie acolo? Răspunsul simplu: e loc pentru toți). Ei bine, la fel cum bloggerii și apoi Instagram influencerii s-au „infiltrat” la Fashion Week-uri, acum este rândul Tik Tok starurilor. Prada, Louis Vuitton și Saint Laurent sunt câteva case de modă care, din cauza pandemiei, au ales să transmită show-urile de podium live, dar au avut grijă să trimită influencerilor ținute pe care să le poarte în timp ce priveau live defilările. De asemenea, tot în ideea că Tik Tok-ul a spart deja bariera și se infiltrează în lumea exclusivistă a high fashionului, este faptul că Noen Eubanks, cunoscut ca TT star, a devenit imaginea campaniei Celine.
Tik Tok & the selling out effect
Tik Tok-ul e o modaliate excelentă pentru designerii mai mici de a-și face cunoscute creațiile. Tot ce e nevoie (pe lângă talent și multă muncă, bineințeles) este de un strop de noroc ca o creație a unui designer mai puțin cunoscut să devină virală – fie purtată de cineva care devine viral, fie asociată cu un sound popular – gândește-te la câteva exemple recente de vara asta: adorabila Strawberry Dress care a făcut înconjurul Tik Tok-ului, sau superba rochie mini verde smarald care, datorită fandomului creat pe TT, se epuiza în câteva minute după ce era restocată pe site-ul Motel Rocks, De fapt, n-am mai văzut o așa aviditate a fanilor decât în cazul celebrităților (vezi efectul Kade Middleton, care poartă ceva și acel ceva se epuizează imediat), însă este cu atât mai interesant de observat faptul că pe Tik Tok este vorba despre oameni ca oricare alții, care pur și simplu recomandă cu pasiune (și fără sponsorizare) ceva ce le place, câștigând încrederea celor ce-i urmăresc (ca idee, funcționează și la cosmetice, momentan în SUA și Canada nu se mai găsesc un anume ruj de la NYX și o anume mascara de la Maybelline – fii pe fază când vor ajunge în Europa dacă vrei să le prinzi). Practic, Tik Tok-ul participă, în felul său, la crearea sau solidifierea unor trenduri în modă și beauty.
Tik Tok & big designers
Casele mari de modă, cele cu reputație care nu mai are neapărat nevoie de reclamă, trebuie totuși, să rămână relevante, în special în ochii publicului format din generațiile noi, care are puterea să le ofere hype și clout (look it up, acum că te-am convins să stai pe TT, trebuie să înveți jargonul 😉 ). Designeri precum Olivier Rousteing (directorul creativ al casei de modă Balmain) sau Simone Porte Jacquemus sunt activi pe Tik Tok, Olivier oferind mici sneak peek-uri din ateliere, arătând cum se desfășoară procesul de creație, iar Simone întreține vibe-ul labelului său postând clipuri dreamy, perfect mulate pe estetica brandului.
Gucci a ales să facă ceva și mai interesat – a repostat o bună parte dintre clipurile în care lumea participa la trendul „How to become a Gucci model”, o metodă excelentă de a arăta că 1. știe să aprecieze fanii 2. nu se ia prea în serios (provocarea a fost pornită ca un trend funny, în care estetica Gucci, deja extravagantă, este exagerată și mai mult, astfel încât rezultate sunt hilare). Tot mega atent la fanii săi a dovedit că este și designerul Jonathan Anderson, care, după ce a remarcat că mulți fani Harry Styles încercau să recreeze pe cont propriu puloverul patchwork purtat de artist în vară (care aparținea labelului lui Anderson), a publicat patternul oficial, astfel încât să încurajeze și mai multă lume să își tricoteze acasă pulovere la fel.